Parmesan – perfekt med cashewnötter

Parmesan till en vegan….Nej en Vegan utesluter det, eftersom löpen kommer från komagen. Men vegan eller inte så vill man ibland kunna tillföra lite ostsmak på en sallad eller eller en pasta. Då tycker jag ett snabbt & perfekt substitut är denna, som går att göra på en mängd olika nötter & frön som bas. Näringsjäst tillför ostsmak.

Parmesan höjer smaken på det mesta

Vem vill inte ha det där lilla extra på pastan, salladen & vitlöksbrödet för att nämna några.

Jag tror att allt är en vanesak & allt går att vänjas av; Vad tillför originalet egentligen! UMAMI

Vad är UMAMI; det är en av de fem grundsmakerna & grundsmaker är det som vi människor kan känna med hjälp av smaklökar på tungan, i gommen & i svalget!

Sött, surt, salt, beskt  & numera UMAMI ( Japanskt namn) som har kommit till som den 5:e grundsmaken!

För vegetarianer så är  Umami  en viktig grundsmak eftersom den ger maten smak, mustighet & karaktär.

Några exempel på umami är sojasås, kött, ansjovis, buljong, ost & fisksås! Ja som ni ser så är det framförallt proteinrika livsmedel som ger umami.

Vi som äter grönt får istället försöka hämta de smakerna på annat sätt! Miso, bl.a vit eller brun, näringsjäst, sojasås, kapris, mustiga grönsaksbuljonger & oliver kan man smyga ner för att ge maten umami!

 

IMG_1714

 

PARMESAN ( V+GF+ Raw)

  • 1 dl cashewnötter
  • 2 – 4 msk näringsjäst
  • 1 tsk flingsalt

 

Mixa cashewnötter till ett crunch, tillsätt näringsjäst & flingsalt och mixa några gånger till.

 

NOTIS: I tätslutenburk håller den i några veckor i kylen.

 

Den går att gratinera, men av förklarliga skäl så smälter den inte, men den får färg &  ger en crunchig feeling!

//Tina

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

LÄMMA EN KOMMENTAR