Soja – Vad har jag att säga om det?

Soja är idag ett omdiskuterat ämne som är delat i två läger. Det som gillar & tror på soja eller de som säger att det är farligt & hormonstörande. I takt med att allt fler väljer en vegetabilisk kost & går över till växtbaserat protein så kommer nog detta ämne diskuteras om och om igen.

Soja - Vad har jag att säga om det?

Soja är det ok att äta?

Ja säger jag. Problemet med soja är hur det odlas & skövlar våra marker. Allt för att bli djurfoder så människan kan fortsätta att äta sitt kött i fred.

På Världsnaturfonden går det att läsa mer om just odling & framställning av soja.

På Läkare för framtiden så har Pia Berg skrivit om soja som livsmedel.

Varför tar jag upp detta

Jag fick en läsarfråga ( gärna fler frågor ) som jag ville lyfta här på bloggen.

 

Hej!
Jag är lite nyfiken på vad du har att säga om soja. Jag är nybliven vegetarian/vegan (är i övergången och håller på att byta ut allt i skafferiet hemma). Jag tränar en del crossfit (2-3 timmar om dagen) och behöver därför få i mig ordentligt med protein. Diskuterade det (bönor, proteinpulver, tofu, dryck osv) med lite vänner på gymmet som är PTs, kostrådgivare osv. Alla hade samma åsikt, att det är farligt, det ska man inte äta osv. Jag själv är inte rädd för soja utan äter det med måtta, precis som allt annat, tror på en varierad och balanserad kost. Men vad har du att säga om soja som proteinkälla?

 Vegan & protein

Jag är varken kostrådgivare eller någon specialist på ämnet. Jag utgår här från min personliga uppfattning & erfarenhet när jag ger mitt svar.

Jag tror på en varierad kost där man äter lite av allt. Jag tycker  att soja är en bra källa till protein, precis som andra baljväxter. Skillnaden mellan sojabönor ( 36 % protein & 17 % fett ) & andra bönor är att den innehåller alla aminosyror & är en komplett proteinkälla. Väljer man andra baljväxter som proteinkälla så måste man kombinera dem med andra livsmedel så som grönsaker, rotfrukter, spannmål, sädesslag, nötter & frön. Det för att täcka upp det som saknas & göra dem kompletta.

Sojabönan innehåller vitaminer och mineraler, dessutom lättlösliga fibrer som hjälper till att hålla blodsocker och blodfetter på en jämn nivå. Dess fett, långsamma kolhydrater och protein gör dem nyttiga i en annars balanserad & varierad kost.

Vi i väst har nog ganska svårt att få protein brist. Som vegan så måste man planera sina måltider, men då får man i regel i sig den protein som man behöver. Det är också viktigt att äta ordentliga portioner & regelbundet.

Träning

Tränar man mycket så ställer det högre krav på att maten tillförs regelbundet & väl sammansatt. Därför tycket jag absolut att sojan både borde & kan ingå i en kost för den som tränar.

Mina egna favoriter är temphe, tamari & miso som anses lite bättre för det är fermenterade. Annars så väljer jag Plantis naturella osötade sojayoghurt framför havre  när jag köper hem yoghurt. Det för att jag tycker den är godast. Jag gör ofta min egen yoghurt & varvar med den jag köper. Tofu är både gott & mättande. Rätt tillagad så är den riktigt användbar i ett grönt kök. Jag tycker att man alltid ska välja ekologisk & kravmärkt soja, då behöver man inte oroa sig för att det skulle vara GMO framställd. Soja är ett utmärkt livsmedel när man lever på vegansk kost & dessutom tränar mycket.

Proteinpulver finns det idag av flera olika fabrikat. Både ärt, hampa & ris proteinpulver är bra alternativ till sojan om man vill variera sig.

Olika processade produkter av soja som ska efterlikna det animaliska är inte det jag i första hand väljer, men jag tycker absolut att det är ett alternativ till den som vill ha det. Välj då främst de som innehåller få ingredienser & tillsatser.

 

Läs gärna min artikel om Eva som är vegan & tävlar inom fitness. Vidare så kan nog denna intervju ge en del bra information.

 

Hoppas du fick svar på några av dina funderingar Ella.

Som du märker så har både du & jag ganska så lik åsikt om soja. 

 

 

 

 

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

4 Kommentarer

  1. Svara

    Annie - lättlagat vegokäk

    juli 16, 2017

    Jag tycker att det är hemskt synd att det sprids så mycket myter kring soja. En ensidig kost är aldrig bra, men att äta lite soja varje dag är absolut inga problem, tvärtom sannolikt bara hälsosamt. Bra att du tog upp det i ett inlägg!

    • Svara

      Tina

      juli 16, 2017

      Tack och håller med dig om att det sprids alldeles för mycket myter om soja. Vi kan allt äta lite varje dag som du säger. Plantis soja yoghurt naturell är bara så gooood;))
      Ha det fint// Tina

  2. Svara

    Ella

    juli 17, 2017

    Hej!

    Tusen tack för ditt intressanta inlägg och svar på min kommentar! Jag tror vi delar samma uppfattning om soja, och kosten överlag. Det handlar om att hitta en balans och äta allt med måtta. Men visst, är man stensäker på att soja är farlig, stå över det då. Det finns ju många andra alternativ. Men soja är ju himla gott, lättillgängligt och lättlagat, och går ju att variera så otroligt mycket.
    Hittade nyligen till din blogg, och jag gillar den verkligen! Superbra med massa inspiration till nyblivna veganer som jag. 😉

    /Ella

    • Svara

      Tina

      juli 17, 2017

      Hej!

      Vad roligt att det blev uppskattat.Håller med dig till fullo. Du verkar dessutom ha bra koll på mat & kost, så du lär inte få några problem som vegan.

      Tack för du gillar & härligt att du väljer grönt.

      Trevlig fortsättning på veckan// Tina

LÄMMA EN KOMMENTAR